Legendarna seria, która zdefiniowała gatunek RTS
Gdy w 1997 roku studio Ensemble Studios wypuściło pierwszego Age of Empires, nikt nie spodziewał się, że ta strategiczna produkcja na lata zmieni oblicze gamingu. Łącząc historyczne kampanie, głęboką mechanikę i kultową dziś formułę „zbuduj swoją cywilizację”, seria zdobyła miliony fanów. Dziś, po 25 latach, Age of Empires wciąż bije rekordy popularności – dzięki remasterom, nowym odsłonom i debiutowi na konsoli Xbox.
Narodziny legendy: Era klasycznych RTS (1997-2005)
Age of Empires (1997): Początek imperium
Pierwsza część przenosiła graczy w czasy starożytne (od 12 000 p.n.e. do 500 n.e.), oferując 16 cywilizacji do rozwijania. Innowacją było połączenie walki o zasoby z dokładnym odwzorowaniem historycznych konfliktów. Sukces gry (ponad 3 mln sprzedanych kopii według IGN) ugruntowała ekspansja The Rise of Rome (1998).
Age of Empires II: The Age of Kings (1999): Arcydzieło gatunku
Część druga, osadzona w średniowieczu, do dziś uznawana jest za szczytowy punkt serii. 13 cywilizacji, epickie kampanie (m.in. o Joannie d’Arc czy Saladynie) i rewolucyjny silnik Genie Engine zapewniły grze status kultowej. Według danych Microsoft, gra sprzedała się w ponad 5 mln egzemplarzy przed 2001 rokiem.
Klasyczne części Age of Empires
Tytuł | Rok premiery | Kluczowe nowości |
---|---|---|
Age of Empires | 1997 | 16 cywilizacji, 4 epoki historyczne |
Age of Empires II: The Age of Kings | 1999 | 13 cywilizacji, kampanie historyczne |
Age of Mythology | 2002 | Mitologie, system boskich interwencji |
Age of Empires III | 2005 | Silnik 3D, kolonizacja Ameryk |
Age of Mythology (2002): Mitologiczny eksperyment
Spin-off serii przeniósł akcję w świat greckich, egipskich i nordyckich mitów. Mechanika „boskich darów” i kampanie oparte na legendach (np. o Odyseuszu) zdobyły uznanie krytyków (87/100 w Metacritic).
Age of Empires III (2005): Rewolucja w 3D
Trzecia główna odsłona wprowadziła trójwymiarową grafikę i system „kart z metropolii”, pozwalający na sprowadzanie posiłków z Europy. Mimo mieszanych głosów (79/100 w IGN), gra utorowała drogę do współczesnych RTS.
Lata zapomnienia i powrót chwały (2006-2019)
Po zamknięciu Ensemble Studios w 2009 roku seria niemal zniknęła z rynku. Ratunkiem okazały się: – Projekty fanowskie: Mody jak Age of Empires Online*(2011) utrzymywały społeczność przy życiu. – Definitive Editions: Remastery w 4K, które od 2018 roku przywracają klasykę do łask.
Nowa era: Remastery i debiut na konsolach
Age of Empires II: Definitive Edition (2019)
Odświeżona wersja drugiej części to dziś najpopularniejszy RTS na Steamie (średnio 25 tys. graczy dziennie w 2023 roku). Zawiera: – 35 cywilizacji (w tym Słowian i Bułgarów), – 4K HDR i odnowioną ścieżkę dźwiękową, – 3 nowe kampanie: Tatarzy, Kumanowie i Bułgarzy.
Age of Empires na Xbox (2023)
W październiku 2023 roku Microsoft wprowadził Age of Empires II: DE i Age of Empires IV na Xbox Series X/S. Kluczowe udogodnienia: – Optymalizacja pod kontroler, – Tryb współpracy, – Cross-play z PC
Dlaczego warto wrócić do Age of Empires w 2024?
Seria oferuje dziś więcej niż kiedykolwiek: – 4 aktywnie gry: AoE II: DE, AoE III: DE, AoE IV, – Dostępność: Wszystkie tytuły są dostępne w Xbox Game Pass, – Społeczność: Turnieje jak*Red Bull Wololo przyciągają miliony widzów.
Twoje imperium czeka!
Czy jest lepszy moment, by dołączyć do legendarnej rozgrywki? Jeśli jeszcze nie grałeś w Age of Empires II: Definitive Edition, możesz ją kupić na Steam.
https://store.steampowered.com/app/813780/Age_of_Empires_II_Definitive_Edition

